VILLAMOS, GYORSVASÚT, FÖLDALATTI ?

Frissítve: 2025. 04. 24.

Kötött-pályás kapcsolat építése Rákosmentén

Természetesnek vesszük, szinte észre sem vesszük azt, hogy a Pesti út mennyire széles. Valójában ennek oka a tudatos városfejlesztés volt. Ugyan Rákoskeresztúr egészen 1950. január 1-ig nem tartozott Nagy-Budapesthez, de a Közmunkák Tanácsa hatáskörrel bírt a környező települések fejlesztésére is.

Tehát mi a magyarázata annak, hogy a Pesti út ennyire széles? A válasz abban rejlik, hogy folyamatosan jelen volt a fejlesztési tervekben az elővárosok bekapcsolása a főváros közlekedési rendszerébe.

Az első villamos tervek

1926-ban a BSZKRT  már foglalkozott azzal a tervvel,hogy a vasúti hálózatát kiterjeszti a közeli községekre is. Ebben az évben koncessziót szerzett egy Rákoskeresztúr – Pécel – Rákosliget villamos pálya megépítésére. A terv az volt, hogy a Rákoskeresztúri temető vonalát meghosszabbítják, ami azonban csak elképzelés maradt. Még 1935-ben további egy évre meghosszabbították a koncessziós jogot, de  pénzhiány miatt sohasem valósulhatott meg.

1928 1930 1931 1932 1933 1936 1942 1966 METRO

1928

Miért nincs villamos Rákosligetre. Terv. 1928. december 11. Az Ujság
1928. december 16. Az Ujság

Vissza

1930

Forrás: http://villamosok.hu/menet/terkep/bszkrt1930.html

Vissza

1931

Független Budapest 1931. február 4.

Vissza

1932

Kis Újság 1932. 08. 25. 3. oldal villamos

Vissza

1933

1933. március 18. Az Ujság

Vissza

1936

Nem épül meg a villamospálya. 1936. március 25. Az Ujság

Vissza

1942

Villamos építés. 1942 április 18. Az Ujság

Vissza

1966

Forrás: Közlekedéstudományi Szemle, 1966 / 8. szám / Bognár István: A tervezett új vonalak forgalmának előrebecslése a Fővárosi Villamosvasút gyakorlatában

Vissza

A Metróépítés terve

Már az ezredforduló előtt felmerült az, hogy Rákosmentét a Metróhálózatba be kellene kapcsolni. A terv úgy tűnik, hogy napjainkban megvalósulhat, mivel a gödöllői HÉV felújítása nem halasztható tovább, tehát kézenfekvő megoldásként jelentkezett egy esetleges szárnyvonal kiépítése Rákoskeresztúr irányába. Mivel azonban a HÉV és a Metró összekötése is cél, így ez a szárnyvonal Metró funkciót is kapna.

Forrás:bkk.hu

1993-ban, amikor EXPO lázban élt a főváros született az a terv, hogy Rákosligett, Rákoskertet és a Ferigegyi repülőteret is el lehessen érni metróval. javaslatot az Expo-metró Társaság vetette fel.

Forrás: Népszabadság 1993. augusztus 6.

2001 -ben már nem metróvonal szerepelt a tervekben, hanem egy korábbi, még 1926-ból származó villamosvonal kiépítésének gondolatához nyúltak vissza a városvezetők.

Forrás: Népszabadság 2001. június 1.

Vissza


Vasút

Tanulmány

Rákosliget, megálló