Rákosliget a szocializmus korszakában. 1956 – 1989 A Kádár-korszak

A Kádár korszak

1957 Új buszjárat Rákosligeten. Indul a 61-es busz.

Szabad Nép, 1957. január 16. 1957. január 16. Esti Hírlap

1957. október 4. – Budapest Főváros Tanácsa Végrehajtó Bizottsága üléseinek jegyzőkönyvei (HU BFL XXIII.102.a.1)

1958

1958. február 18. Esti Hírlap. A rákosligeti mozi neve MAROS MOZI-ra változik.

Esti Hírlap 1958. február 18.

1958. augusztus 24. Sírkőavatás a rákosligeti román katonai temetőben.

1958. augusztus 24. Esti Hírlap. A temetőben a román katonai temetőben sírkövet avattak.

1958. január. Rövid hír a művésznő rosszul létéről.

1959

Esti Hírlap 1959. január 24.

1959. június 12. Esti Hírlap. Hír a Maros Mozi felújításáról.

1960

Olvasói panasz az Esti Hírlapban az egyetlen rákosligeti cukrászda nyitvatartásával kapcsolatosan.

november 29. Esti -Hírlap

1961

A rákosligetieknek nem csak könnyítette, hanem nehezítette is a mindennapos közlekedését a vasút. Hosszan tartották lezárva a sorompót, akadályozva ezzel az autóbuszok forgalmát.

1961. május 11-én jelent meg az Esti Hírlapban az alábbi olvasói levél az “Itt a budapestiek beszélnek” rovatban. Az olvasói levelek, melyeket nem is mindig az olvasók küldték, a megoldatlan, embereket zavaró problémák feltárására hozták létre. Ha megoldás nem is született az itt felvetettekre, de jó “szelepként” szolgált. Itt engedték ki az olvasók a felesleges gőzt. Ez volt a korabeli posztolás a facebook nélküli világban.

1962

1962. szeptember Esti Hírlap

1962. szeptember 7. Esti Hírlap. XVII. kerületi fejlesztésekről ad tudósítást. ebben az évben kezdték meg az Ananász utca aszfaltozását, ezzel előkészítve azt, hogy az autóbusz tovább tudjon menni Rákoscsaba -Újtelep irányába, megszüntetve a rákosligeti temetőnél lévő végállomást. A nyári időszakban folyamatosan jelentkező vízhiányt is meg kellett oldani, hiszen nyaranta lajtos kocsiból kellett biztosítani Rákosliget lakosságának vízszükségletét. Nyaranta állandósult a locsolási tilalom.

1963

A korszakra jellemző volt a mára már kicsit furcsának hangzó társadalmi munka. Ez gyakorlatilag azt kívánta pótolni, amit a hivatalos fejlesztések kihagytak. Ennek a formának a mai neve, amely azonban nem teljesen fedi a fogalom eredeti jelentését. önkéntes munka. Azért a társadalmi munka nem egészen volt önkéntes, direktben talán kevésbé volt külső ráhatás, de ha meghirdették, akkor az emberek nem nagyon tudtak nemet mondani. A részételt azért számonkérték.

Esti Hírlap, 1963. január 26.
Forrás: KSH

1964

1964. május 1. Utcabál Rákosligeten.

Esti Hírlap 1964. május 1.

Rákosliget telefonellátottságáról mutat képet az alábbi olvasói levél. Nyilvános telefon ebben az időben nem volt a városrészben. Magántelefonnal csak nagyon kevesen rendelkeztek. A megoldásra még több mint harminc évet kellett várni.

Népszabadság 1964. augusztus

1964. december 25. Népszabadság. Az újonnan átadott Ananász utcában megindult az autóbuszos közlekedés. Ekkor már a 98-as jelzésű busz volt Rákosliget autóbusza. A megszabadított útvonal ekkor még csak a Micsurin útig (mai nevén Naplás útig) tartott. Csak később lesz körjárat.

Népszabadság 1964. december 25.

1968

A hivatalos sajtó menetrendszerint tudósított az április 4.-i ünnepségekről. Ezt akkor úgy nevezték, hogy a “felszabadulás ünnepe”.

Népszabadság 1968. április 3.

1969

1969-ben jelent meg a Népszabadságban egy apróbetűs hír, mely szerint Rákoskeresztúron új rendelő épül. Átadása 1970-re várható. Mivel Rákosligeten csak körzeti orvosok működtek, a ligeti betegek is ide mehettek, mehetnek mind a mai napig a szakrendelésekre. Ebben az időben (1969) még, messzebbre, Kőbányára kellett utazni az ellátásért.

1969

1969. március 4. Esti Hírlap.

Na erről nem sokat tudok. Ha valaki segítene. Szerintem ez csak elvetélt terv maradt.

1970

A 2-es metró átadása után Rákosliget új buszjáratot kapott, amely a városrészt a metróval kötötte össze.

Esti Hírlap 1970. március 24.

1970. április. Átadják 2 Metrót.

Újabb buszjárat

Esti Hírlap 1970. október 24.

1971

Újabb járatmódosítás a 98-as vonalon. Megosztva közlekedik Rákosliget és a Gyömrői út között

Esti Hírlap 1971. február 24.

Megválasztották a Fővárosi Tanács tagjait. A magyarázat arra, hogy viszonylag miért foglalkozott gyakran az Esti Hírlap a kerülettel a sorok között olvasható.

Esti Hírlap 1971. május 8.
Népszabadság 1971. január 7.

1972

Javul Rákosliget közlekedése.

Esti Hírlap, 1972. március 21.

Új piac kerül kialakításra többek között Rákosligeten is.

Esti Hírlap, 1972. október 6.

Csekovszky kiállítás Rákosligeten

Esti Hírlap 1972. november 24.

Rákosliget szakrendelővel való ellátása csúszik. Immár három éves késésben van a rákoskeresztúri rendelő átadása.

Esti Hírlap, 19872. november25.

Nagy-Budapestről készült, kicsit propagandisztikus tartalmú cikk

A képre kattintva talán jobban olvasható.

1974

Régen sem volt másképp. A vasút felújítása miatt lezárták a rákosligeti átjárót.

Népszabadság 1974. december 13.

1975

A Rákosligetiek akkor legfontosabb problémája a vasúti átjáró kérdése. A hosszan zárva tartott sorompó, még tábla is volt rajta “10 percen túl is zárva tartható” felirattal, nagyban akadályozta az itt lakókat. Rákoskeresztúrra lejutni gyalog sokkal kevesebb időt vett igénybe, mint a 98-assal. Ennek megoldását vetették fel terv formájában az alábbi cikkben. Mint tudjuk, ez is csak terv maradt, de reménykedni azért lehetett.

Esti Hírlap, 1975. március 29.

Nem csak a vízzel, de az árammal is folyamatos problémák voltak. Sok esetben nem lehetett megvalósítania az itt lakóknak, hogy elektromos bojlert telepítsenek, mert a hálózat nem bírta el a terhelést, erre engedélyt, mert akkor ezt is kellett, nem kaptak. Na, erre is van egy reménykeltő cikkecske.

Esti Hírlap, 1975. április 18.

Posta, telefon fejlesztésekről híradás

Esti Hírlap, 1975. május 9.

1976

Baleset a vasúton

Népszabadság, 1976. április 11.

Már 1976-ban igény mutatkozott a vasárnapi vásárlásra, illetve a szombati hosszabb nyitvatartásra.

Épül a városközpont Keresztúron, lebontják a régi épületeket.

Esti Hírlap, 1976. március 21.

1977

Átadták a Liget ABC áruházat, amely a hajdani piac területére épült.

Esti Hírlap, 1977. október 22.

1978

Szerencsésen megúszta Rákosliget a számozott utcák átnevezését.

Esti Hírlap, 1978. április 18.

Kékfrankos Keresztúrról – áll a címben, pedig Rákosligeten, a szőlőhegyen vagyunk.

Esti Hírlap, 1978. szeptember 20.

1980

Idősek gondozása

Népszabadság, 1980. május 25.

1980

Rákosligetre került Laborcz Ferenc “Ülő Munkás” c. szobra. Ma Rákoskerten a Művelődési Ház kertjében található.

Esti Hírlap, 1980. március 18.

1981

Vasúti felüljárót Rákosligetre. Aztán mégsem lett ebből semmi.

Esti Hírlap, 1981. február 21.

1982

Felszámolják a rákosligeti temetőt. Képtár.

Népszabadság, 1982.

1983

Rákosliget, felüljáró.

Esti Hírlap, 1983. szeptember 8.

Olvasói levél. A név talán többeknek ismerős lehet. Tanítónő volt a Hősök terei Általános Iskolában (ma Gregor).

1984

Még mindig a vízhiányról

Népszabadság, 1984. január 22

1985

TV film Rákosmentéről

Népszabadság, 1985. május 31. TV műsor

Cikk Rákosmentéről

Esti Hírlap, 1985. február 2.

Idősgondozás

Esti Hírlap, 1985. szeptember 4.

1986

Vasútfelújítás 1986-ban. Pályakorrekció, aluljáró Rákoscsabára. Na ez elmaradt.

Eddig tartottak a szocialista hírek. Sok termelési riporttal, sok be nem váltott ígérettel, sok beváltott ígérettel. Rákosliget városias fejlődése kisebb megtorpanásokkal, néha mellőzöttség érzésével azért tovább folytatódott. Innentől azonban új fejezet kezdődik.